Acces la educație de calitate

Activități lunare martie – august 2015

La finalul lunii iunie a fost închisă definitiv rampa de gunoi a orașului, astfel că din cei 14 copii înscriși la școală au mai rămas doar 9. Pentru cei plecați noi am realizat un plan de vizită în localitățile de domiciliu pe perioada verii pentru susținerea transferului școlar și pentru prevenirea abandonului. Astfel, în luna iulie activitățile cu copiii din rampă s-au desfășurat dimineața la Unitatea Mobilă unde au făcut meditații și cursuri de recuperare și îmbunătățire a performanțelor școlare și ore de logopedie pe grupe de vârstă. Copiii identificați cu dificultăți de exprimare desfășoară activități de profil cu logopedul care i-a evaluat anterior. Împreună cu echipa de manageri de caz am identificat copiii care nu sunt înscriși la nicio grădiniță și am început demersurile pentru înscrierea acestora.
În cadrul programului „A doua șansă” desfășurat în colaborare cu Fundația Christiana am început activitățile de socializare și evaluare a cunoștințelor celor care vor să înceapă cursurile din septembrie. Din cei 18 adulți înscriși până la începutul lunii 6 au mers frecvent la întâlniri. S-au înscris și 24 de copii cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani dintre care aproximativ 12-14 au participat în fiecare zi la activități. Programul zilnic a fost împărțit în așa fel încât grupa de copii să desfășoare activități zilnice în intervalul orar 16.30-19.30. Grupa de adulți s-a întâlnit de două ori pe săptămână, marțea și joia, de la 18.30 la ora 20.00. Prin activitățile de consiliere preconizăm îmbunătățirea frecvenței la activități și formarea unor grupe viabile și stabile pentru anul școlar care urmează.

În luna mai 2015 o parte dintre activitățile educative care aveau loc în Unitatea Mobilă au fost sistate până în 22 mai când aceasta a fost relocată. Începând cu 15 mai am asistat la evaluarea psihopedagogică și logopedică a celor 14 copii din zona rampei înscriși la școală; activitățile de logopedie se desfășoară de trei ori pe săptămână la Unitatea Mobilă.
În 9 mai împreună cu un alt coleg din echipa de proiect am desfășurat activități ludico-educative cu aproximativ 50 de elevi din școlile din Cluj în Parcul Central.
În perioada 20-22 mai am participat la un curs de formare pe tema violenței structurale oferit prin intermediul proiectului angajaților de la instituțiile partenere: Direcția de Asistență Socială și Medicală, respectiv Poliție.

În luna martie 2015 am organizat un transfer și am înscris 2 copii din rampă în clasa 1 la școala Horea. După întocmirea listei solicitărilor de înscrieri pentru copiii eligibili din toate cele 4 comunitățile pentru clasa 0 am trimis-o Inspectoratului Școlar Județean. Astfel, am început procedurile de înscriere a 4 copiii din zona rămpii la școala Horea. Procesul a necesitat colaborarea cu managerii de caz care au identificat copiii, au comunicat cu părinții, iar noi am mediat înscrierea la școală. Pentru cei 3 copiii de pe rampă care frecventează școala Montessori am organizat activități de tip afterschool.
Am continuat activitățile cu cei 14 copiii din rampă la Unitatea Mobilă și am organizat și structurat activitățile educative „a doua șansă” cu reprezentanții Fundației Christiana. Am stabilit astfel o primă întâlnire cu participanții la programul educativ „a doua șansă” în 20 aprilie.
În luna martie am participat la o sesiune de formare în domeniul justiției restaurative și la o sesiune de supervizare.

Activități educative desfășurate în perioada septembrie 2014-martie 2015

“A doua șansă”: perioadă de pregătire pentru începerea activităților
Un număr de 26 de adulți și 43 de tineri s-au înscris pentru programul educațional „a doua șansă”. Am realizat în total 5 grupe de cursanți din care trei grupe de copii proveniți mai ales din zona rampei și două cu adulții din cele patru comunități. Listele le-am predat Fundației Christiana, asociație acreditată de Inspectoratul Școlar pentru a oferi servicii de educație de tip “a doua șansă”. Am organizat trei întâlniri cu reprezentanții Fundației pentru a clarifica detaliile legate de organizarea activităților: activitățile educative vor avea loc la Unitatea Mobilă după orele 16; prima întâlnire cu participanții va avea loc în ultima săptămână a lunii. Perioada aprilie –august va fi o perioadă de pregătire pentru anul școlar 2015-2016.

Activități la Unitatea Mobilă cu copiii la din zona rampei înscriși în anul școlar 2014-2015
Pentru anul școlar 2014-2015 au fost înscriși 12 copiii din zona rampei. Activitățile de rutină constau în însoțirea copiilor de pe rampă la Unitatea Mobilă până la plecarea spre cele patru școli la care sunt înscriși. Aici sunt pregătiți, ajutați să se spele, iau micul dejun, sunt ajutați să se îmbrace. Activitățile realizate după încheierea programului la școală constau în rezolvarea temelor de casă, activități ludice, exerciții de motricitate fină. În cazul absenteismului școlar personalul Unității Mobile din echipa de proiect sau managerii de caz iau legătura cu părinții pentru a identifica și a găsi rezolvare la problemele apărute. Familiile din rampă sunt vizitate în mod regulat pentru a transmite informații părinților legate de performanța școlară a copiilor și pentru a identifica nevoile familiale. Doi copii beneficiază de servicii de logopedie, iar alți trei au întâlniri săptămânale cu psihologul anagajat de către A.D.I.Z.M.C.

Relația cu școlile
În școala parteneră Montessori au fost organizate două întâlniri, una cu părinții, alta cu copiii (sub formă de jocuri de rol) având ca focus facilitarea reintegrării copiilor romi proveniți din zona Pata Rât.
Pentru celelalte trei școli, persoanele de contact din proiect mențin legătura cu educatorii din clasă pentru a-i informa despre nevoi venite din ambele părți în legătură cu performanțele școlare, integrarea în clasă, greutăți ivite etc.

Relația cu părinții
Au venit solicitări din parte familiilor din Pata Rât pentru a facilita înscrierea a 14 copii de vârstă preșcolară la școli din Cluj-Napoca alese de părinți în clasa 0. Lista și solicitările au fost trimise către Inspectoratul Școlar Județean în 12 martie 2015.

Grădinița
Grădinița Țara Minunilor va începe activitățile în clădirea renovată începând din luna aprilie când 10 copii din zona rampei vor frecventa grădinița.

Mai multe detalii despre activitatea desfășurată în această perioadă găsiți în primul raport tematic dedicat educației (numai în limba engleză).

Părerea dumneavoastră

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *